În aceasta lectie, copiii vor învata despre probabilitati, emiterea ipotezelor si înregistrarea datelor.
Timp de lucru: 0-30 min. Nivel: Intermediar
Matematica din spatele jocului (Note pentru profesori)
Probabilitatea reprezinta o posibilitate, care arata cat de des se va întampla un anumit eveniment daca anumite lucruri vor fi repetitive. De exemplu, probabilitatea ca monedele sa cada pe o fata sau alta este 1 din 2.
Facem analogie cu modele intalnite in viata cotidiana:
Jucati un joc. Spuneti-le copiilor ca va ganditi la o culoare, apoi rugati-i sa ghiceasca la ce culoare va ganditi.
Luati în considerare sa le dati indicii în timpul jocului. Indiciile pentru culoarea rosie ar putea fi:
- -Culoarea la care ma gandesc este culoarea unui fruct rotund.
- -Culoarea la care ma gandesc este si culoarea unor trandafiri.
Cand copiii au ghicit culoarea, întrebati-i cum au descoperit-o. Explicati-le ca, cu cat aveti mai multe indicii, cu atat este mai usor sa ghiciti raspunsul corect.
Selectati o piesa rosie, galbena si albastra din set si asezati-le în fata dvs. Spune-le copiilor ca va ganditi la una dintre cele trei culori si rugati-i sa ghiceasca ce culoare este.
Cand au ghicit raspunsul corect, întrebati-i daca a fost mai usor sau mai greu sa ghiceasca culoarea corecta acum în comparatie cu data trecuta.
Explicati-le ca în acest joc, au avut doar trei culori pe care le-ar fi putut ghici. Cu toate acestea, diferenta este ca nu au fost date indicii.
Anuntati copiii ca veti citi începutul unei povesti despre un grup de oameni care viziteaza STEAM Park. Le puteti arata fotografia creativa sau puteti folosi figurinele pentru a interpreta scena.
Cititi cu voce tare urmatoarea poveste:
„Arty si Teresa vizitau parcul STEAM împreuna cu bunica lui Arty, doamna Engels. Acolo l-au vazut pe prietenul lor Parker, managerul parcului, care este ocupat cu jocul „Învarte si castiga”.
„-Ridicati-va si rotiti pentru a castiga! Pe ce culoare crezi ca se va orpi roata? ”, întreba Parker.
„-Cred ca se va opri pe rosu, deoarece rosul este culoarea mea preferata!”, a spus Arty.
„-Cred ca se va opri pe turcoaz, deoarece exista trei spatii turcoaz si doar un spatiu rosu, un spatiu galben si unul albastru”, a spus Teresa.
„-Doamna Engels, doriti sa învartiti aceasta roata?”, întreba Parker.
Dna. Engels a urcat si a învartit roata cu toata puterea.
Toata lumea privea cum roata se învartea si se rotea de multe ori. Curand roata a încetinit si s-a oprit pe spatiul rosu.
„-Da! Rosul este cel mai bun! ”, Arty se înveseli.
„-Alege-ti premiul de pe raftul rosu!”, a spus Parker.”
Constructia:
Cereti copiilor sa se uite la cartonasul de inspiratie pentru modelului rotii, apoi cereti-le sa-l construiasca. Spuneti-le ca vor juca un joc folosind roata construita .
Odata ce roata a fost construita, aratati-le copiilor ca steagul din partea de sus reprezinta indicatorul si întrebati-i pe ce culoare cred ca va ateriza roata daca cineva o învarte.
Explicati-le ca acesta este un joc de noroc si ca nimeni nu stie cu excactitate unde se va opri roata.
Spuneti-le copiilor ca pot încerca sa intuiasca unde se va opri roata, judecand dupa forta cu care o rotim si distanta din jurul jurul rotii, dar ca nu este posibil sa faca o predictie buna.
Dati fiecaruia dintre copii unul dintre graficele pentru rezultate si rugati-i sa învarta roata, ghicind pe ce culoare va ateriza aceasta. Dupa fiecare rotire, spuneti-le copiilor sa marcheze in casuta de langa culoarea pe care a aterizat roata.
Completarea:
Dupa ce învarti roata de mai multe ori, roaga-i pe copii sa se uite la graficele lor si sa numere de cate ori a aterizat roata pe fiecare culoare.
Initiati dialogul cu copiii prin întrebari precum:
- Pe ce culoare credeti ca se va opri în continuare?
- Daca rotiti roata de trei ori, de cate ori ati preconizat ca se va opri pe turcoaz? De ce?
Explicati-le ca exista mai multe spatii turcoaz pe roata decat alte culori si ca acest lucru înseamna ca exista o sansa sau o probabilitate mai mare ca roata sa se opreasca pe un spatiu turcoaz decat în locul uneia dintre celelalte culori.
Continuarea:
Spuneti-le copiilor ca vor folosi roata pentru a juca un alt joc.
Explicati-le ca va trebui sa învarta roata si ca de fiecare data cand indicatorul aterizeaza pe o culoare, toata lumea va alege o piesa sau un element care este de acea culoare.
Spuneti-le ca roata va fi rotita de cinci ori, iar la final, vor încerca sa construiasca un model ca premiu, folosind piesele pe care le-au ales.
Ai observat?
Respectarea urmatoarelor abilitati va pot ajuta sa observati cum copiii pot dezvolta competentele necesare în stiinta, tehnologie, inginerie, arta si matematica prin:
- Formularea ipotezelor
- Observatia si descrierea a ceea ce se întampla.
- Înregistrarea datelor folosind grafice sau diagrame.
- Identificarea numerelor si numararea cantitatilor.