LECTIA 8 – REACTIA ÎN LANT
În aceasta lectie copiii vor învata despre cauza si efect in cazul producerii unui efect în lant.
Timp de lucru: 0-30 min.Nivel: Avansat
Facem analogie cu modele intalnite in viata cotidiana:
Aratati-le copiilor fotografia inspirationala si rugati-i sa descrie ceea ce vad, apoi spuneti-le ca fotografia ilustreaza un model al unei calatorii numit „Free Fall”.
Spuneti-le copiilor ca veti citi o poveste despre a unui baiat si o fata, care vizitau parcul STEAM.
Explicati ca povestea va descrie o reactie în lant sau o succesiune de evenimente cauzata de un factor declansator.
Cititi cu voce tare urmatoarea poveste:
„Matt si Sienna au decis sa încerce„ Free Fall”, cea mai înfricosatoare plimbare în parcul STEAM. Au asteptat la rand doar cateva minute si apoi au pasit pe platforma. Masina a tras franghia pana au ajuns în varful turnului.
„-Wow! Suntem foarte sus! ”, a spus Matt.
„-Sunt atat de încantat sa-mi simt cum am fluturi în stomac! Ma întreb cand o sa cadem in gol ”, a spus Sienna.
S-au uitat la privelisterea parcului în asteptarea toamnei. Apoi, parghia care tine franghia în loc se misca si o elibereaza. Matt si Sienna au tipat si au ras în timp ce reveneau la sol. Platforma a aterizat pe o alta parghie si a ridicat un steag.
„-Asta a fost cea mai buna calatorie pe care am facut-o!”, a spus Sienna.
„-Hai sa mai încercam o data!”, a spus Matt.”
Initiati dialogul cu copiii prin întrebari precum:
- Ce a determinat caderea platformei?
- Ce s-a întamplat mai departe?
Explicati-le copiilor faptul ca factorul declansator pentru succesiunea de evenimentelor din poveste este ca parghia care s-a miscat si a eliberat funia, ceea ce a determinat caderea platformei. Cand platforma a aterizat, a cauzat un alt eveniment, ridicarea steagului. Spuneti-le copiilor ca aceasta secventa de evenimente se numeste reactie în lant.
Constructia:
Rugati copiii sa lucreze în perechi pentru a crea o reactie în lant. Reamintiti-le ca un eveniment ar trebui sa determine un alt eveniment.
Aratati-le fotografiile inspirationale pentru aceasta lectie si rugati-i sa se gandeasca la cum ar putea face un obiect sa se miste fara sa-l atinga.
Spuneti-le copiilor ca pot construi parti separate ale modelului reactiei în lant si apoi sa le asambleze si testeze.
Nota: Puteti împarti sarcinile pe echipe sau individual, spunand fiecarui copil sau echipa ce parte ii revine. Factorii declansatori pentru reactia în lant ar putea include aruncarea mingiei, aruncarea noroiului cu tunul, sau rularea masinii în jos. Urmatoarea parte a reactiei în lant ar putea include ciocnirea pieselor de domino, miscand rotitele zimtate sau facand ca elementele de balansare sa se miste.
Analizati rezultatul obtinut.Cum gandim?:
Rugati copiii sa discute reactiile în lant obtinute cu restul clasei.
Initiati dialogul cu copiii prin întrebari precum:
- Care a fost prima cauza sau factorul declansator în reactia în lant?
- Care a fost primul eveniment din reactia dvs. în lant?
- Care a fost ultimul eveniment din reactia dvs. în lant?
- Reactia dvs. în lant a fost asa cum ati crezut? De ce da sau de ce nu?
Continuarea:
Rugati copiii sa combine reactiile în lant pentru a crea o reactie în lant mai lunga.
Alocati un loc în sala de clasa unde copiii pot asambla reactia în lant, apoi cereti-le sa o porneasca si sa efectueze ajustari pe rand, pana cand aceasta functioneaza.
Nota: Spuneti-le copiilor sa desezene reactia in lant, apoi sa le numeroteze partile componente.
Ai observat?
Respectarea urmatoarelor abilitati va pot ajuta sa observati cum copiii pot dezvolta competentele necesare în stiinta, tehnologie, inginerie, arta si matematica prin:
- Identificarea relatiilor dintre cauza si efect.
- Folosirea tehnologiei, cum ar fi roti dintate simple si roti în moduri adecvate.
- Invatarea prin întrebari despre concepte legate de stiinta si tehnologie.
- Experimentarea / testarea „ce s-ar întampla daca”
- Observatia si descrierea a ceea ce se întampla.