RAMPE

LECTIA 3 – RAMPE

Timp de lucru: 0-30 min. Nivel : Începator

Contine: Ghidul profesorului, Necesar, Resurse aditionale

În aceasta lectie, copiii vor învata despre cum si de ce obiectele se rostogolesc. Totodata, copiii vor intui si vor masura distantele, folosind unitati non-standard.

Stiinta din spatele jocului (Note pentru profesori)

Cativa factori vor determina un obiect sa se rostogoleasca sau sa alunece, începand cu o forta (adica o împingere sau tragere) care actioneaza asupra obiectului. Gravitatia este o forta care trage obiectele spre pamant sau catre baza unei pante.

Forma unui obiect afecteaza modul în care se deplaseaza pe o panta. Obiecte precum bilele, care nu au colturi sau margini, se vor rostogoli. Alte obiecte vor tinde sa alunece decat sa se rostogoleasca datorita formei lor. Marimea si materialul din care sunt confectionate determina viteza de rulare sau de alunecare.

Facem analogie cu modele intalnite in viata cotidiana:

Rugati copiii sa descrie cum aluneca pe un tobogan.

Discutati de ce / cum oamenii se pot misca de sus în jos pe un obiecte de tip tobogan fara a-si folosi corpul pentru a-i ajuta. Cu alte cuvinte, explicati-le ca oamenii se deplaseaza pe un tobogan din cauza gravitatiei, care este o forta care atrage toate obiectele inconjuratoare catre pamant.

Spuneti-le copiilor ca veti citi începutul unei povesti despre un grup de oameni care pregatesc STEAM Park pentru vizitatorii sai zilnici. Le puteti arata fotografia inspirationala sau puteti folosi figurinele pentru a interpreta scena.

Cititi cu voce tare urmatoarea poveste:

Parker, managerul parcului, vrea sa construiasca un nou carusel pentru ca vizitatorii sa se bucure mai mult de parcul sau. El le cere ajutorul vecinei sale, doamna Engels, nepotului ei Arty si prietenilor lui Arty, Sienna si Matt.

-Sa construim o rampa si niste masini care sa coboare pe rampa”, a spus Parker.

„-Am o idee! Sa asezam o linie de numere în partea de jos a rampei si sa ghicim cat de departe vor merge masinile! ”, A spus Arty.

„-Buna idee! Putem încerca sa vedem ce functioneaza cel mai bine ”, a spus doamna Engels.”

Constructia:

Lipiti toate cele sase pagini ale sablonului piesei pentru a cuprinde întreaga lungime a piesei.

Lucrand în perechi sau în grup, rugati copiii sa plasaze piesele pentru a construi cele mai mici rampe si partile laterale ale pistei, asa cum se vede în fotografia inspirationala. Asigurati-va ca toti copiii aseaza numarul pieselor în locurile potrivite.

Pozitionati cea mai mica rampa pe sablonul pistei si rugati-i pe copii puna masini sau obiecte pe rampa mica, apoi îndrumati-i sa încerce si rampa mai mare.

Folositi un creion pentru a marca unde s-a oprit fiecare masina. Puteti utiliza diferite culori pentru a reprezenta diferite masini sau obiecte.

Aratati-le copiilor cum sa înregistreze rezultatul fiecarui experiment în graficele lor. Asigurati-va ca înteleg ca exista un grafic separat pentru fiecare tip de rampa

Nota: La finalul lectiei, fiecare copil trebuie sa aiba patru grafice cu rezultate diferite, cate unul pentru fiecare rampa in parte. Aceasta metoda este folosita pentru a putea compara cat de departe vor merge masinile sau obiectele dupa coborarea de pe rampa.

Analizati rezultatul obtinut.Cum gandim?:

Rugati copiii sa ghiceasca cat de departe va merge o masina sau un obiect.

Initiati dialogul cu copiii prin întrebari precum:

  • Se va opri masina sau obiectul între numerele 3 si 4?
  • Va rula pana la ultimul numar, numarul 10?
  • A fost corect ceea ce ati crezut?
  • Devine mai usor sa intuiesti unde se va opri o masina sau un obiectul dupa ce observati sau urmariti ce se întampla de cateva ori?

Continuarea:

Initiati dialogul cu copiii prin întrebari precum:

  • Cum puteti face o masina sa mearga mai repede?
  • Cum puteti face o masina sa mearga mai departe?

Rugati copiii sa construiasca o rampa mare, care este prezentata pe cartonasul de inspiratie pentru cladire. (Vor trebui sa foloseasca piesele de la rampele mai mici.)

Spuneti-le copiilor sa testeze rampa, ruland masinile în jos, apoi provocati-i sa construiasca o masina care trece pe langa numarul 10.

Nota: Consultati imaginea vehiculului mai mare din anexa.

Ai observat?

Respectarea urmatoarelor abilitati va pot ajuta sa observati cum copiii pot dezvolta competentele necesare în stiinta, tehnologie, inginerie, arta si matematica prin:

  • Folosirea tehnologiei, cum ar fi roti dintate simple si roti în moduri adecvate
  • Punerea de întrebari despre concepte legate de stiinta si tehnologie
  • Gandirea intuitiva.
  • Experimentarea / testarea – „ce s-ar întampla daca”
  • Observatia si descrierea a ceea ce se întampla
  • Înregistrarea datelor folosind grafice

Aboneaza-te la newsletter

Subscribe to our mailing list and get a special surprise